Aukce obrazů má za cíl zajistit, že prodejci i kupující dosáhnou nejlepších možných výsledků. Tento proces je pečlivě strukturován tak, aby zajišťoval transparentnost a efektivitu. Pro mnohé může být aukce obrazů prvním krokem na cestě k vlastnictví uměleckého díla, zatímco pro jiné je to způsob, jak investovat do umění nebo rozšířit již existující sbírku.
Majitelé obrazů, kteří mají zájem svá díla prodat, je předají aukční síni. Tam jsou následně pečlivě prozkoumána odborníky na umění. Tito experti hodnotí nejen autenticitu a historii obrazu, ale také jeho uměleckou a tržní hodnotu. Na základě těchto informací se rozhodne, zda bude obraz zařazen do aukce a jaká bude jeho vyvolávací cena.
Fáze propagace a samotná aukce
Po přijetí díla do aukce následuje fáze propagace. Aukční dům připraví katalogy a materiály, které detailně popisují každé dílo. Popisují jeho původ, historii a odhadovanou hodnotu. Součástí této fáze je i organizace předaukční výstavy, kde mají potenciální kupci možnost si obrazy prohlédnout na vlastní oči. Kromě klasických aukcí jsou velmi rozšířené i online aukce obrazů.
Samotná aukce obrazů je vrcholem celého procesu a někdy probíhá i za pozornosti médií i veřejnosti.
Aukce začíná vyvolávací cenou, která byla stanovena na základě předchozího odhadu.
Aukcionář poté vyzývá přítomné, aby dávali své nabídky. Cena díla se postupně zvyšuje s každou novou nabídkou, až do okamžiku, kdy nikdo nadále nenabízí vyšší částku. V tom okamžiku aukcionář obraz prodá kupci s nejvyšší cenou, který se stává jeho novým majitelem.
Finalizace prodeje
Po úspěšné aukci následuje proces finalizace prodeje. Kupující je povinen zaplatit kupní cenu, kterou následně aukční dům předá prodávajícímu po odečtení provize a dalších poplatků spojených s prodejem. Celý tento proces je pečlivě sledován a regulován, aby se zajistila jeho spravedlnost a transparentnost.